Kasza w wielu smakach – czyli co zrobić, by polubić kaszę?
Kasza w wielu smakach – czyli co zrobić, by polubić kaszę?

Kasza to produkt spożywczy, który powinien na stałe zagościć w naszej kuchni. Ziarna najróżniejszych zbóż posiadają bowiem wiele walorów zdrowotnych i dostarczają do organizmu liczne substancje odżywcze, minerały czy witaminy. Są wspaniałą alternatywą dla ziemniaków, makaronu oraz ryżu. Znaczna część z nas niestety nie przepada za smakiem kaszy. Czy istnieją zatem jakieś sposoby na to, aby polubić ten artykuł spożywczy? Czy jesteśmy w stanie nieco zmienić jego smak? W dzisiejszym artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania! Sprawdź!

Kasza – jakie są jej główne właściwości?

Właściwości kaszy będą oczywiście zależne od jej rodzaju. Warto jednak pamiętać, że większość z nich jest niskokaloryczna, dlatego takim artykułem spożywczym powinny zainteresować się osoby pragnące zrzucić zbędne kilogramy. Dodatkowo wyrób ten jest bogatym źródłem błonnika, odpowiadającego za uczucie sytości. W ziarnach zbóż znajdziemy również cenne witaminy oraz minerały. Na naszych stołach powinna zatem na stałe zagościć kasza krakowska czy kasza jaglana. Ceny poszczególnych rodzajów mogą nieco się od siebie różnić, jednak najczęściej za klasyczne opakowanie składające się z 4 woreczków 100 gramowych zapłacimy ok. 3-4 złote. Produkty te możemy nabyć także w większych, np. kilogramowych pudełkach.

Kasza – gotowanie i zastosowanie w kuchni

Ziarna najczęściej wykorzystywane są jako dodatek do obiadu. Wszystko za sprawą szybkości gotowania. Większość kasz będzie bowiem gotowa do spożycia już po 15-20 min obróbki cieplnej. Warto jednak wiedzieć, że istnieją również wyroby, których nie musimy wrzucać do bulgoczącego wrzątku. Wyjątkiem od reguły jest m.in. kasza kuskus. Cena takich ziaren jest bardzo niska, a ich przygotowanie zajmuje dosłownie 5 minut. Wyrób ten należy bowiem jedynie posolić, zalać wrzątkiem i odstawić na kilka chwil. Nic zatem dziwnego, że po ten rodzaj kaszy sięgają osoby niezwykle zapracowane i żyjące w ciągłym biegu. Musimy jednak pamiętać, że ziarna to nie tylko dodatek. Na ich bazie możemy bowiem przygotować wszelkiego rodzaju zupy, sałatki, zapiekanki, farsze czy nawet i “pasztety”. 

Smaki kasz, czyli przegląd najsmaczniejszych rodzajów

Większość z nas nie lubi kaszy za jej dość specyficzny smak. Warto jednak pamiętać, że każdy rodzaj cechuje się innym aromatem oraz walorami smakowymi. Musimy zatem zastanowić się, czy na sklepowych półkach jesteśmy w stanie znaleźć produkt, który przypadnie nam do gustu. Warto więc przetestować niemalże każdy rodzaj kaszy. Być może okaże się, że nie lubimy jedynie kilku jej wariantów. Od jakich ziaren należy zacząć w pierwszej kolejności? 

Kasza gryczana

Kasza gryczana, szczególnie palona, posiada bardzo intensywny smak oraz charakterystyczną goryczkę. To właśnie ten produkt często odstrasza nas od regularnego spożywania ziaren prażonych. Warto jednak wiedzieć, że w sklepach dostaniemy ją także w wersji niepalonej. Produkt ten jest zdecydowanie łagodniejszy i przyjemniejszy dla podniebienia. Prawdziwą finezją smaku jest jednak kasza krakowska. Wytwarza się ją z gryki, jednak nie poddaje się jej procesowi palenia. Co ciekawe, ten wyrób posiada bardzo drobne ziarenka, przypominające swoim wyglądem kaszę perłową. Na jego bazie możemy przygotować tzw. deser Anny Jagiellonki. 

Kasza jaglana

Bardzo łagodnym smakiem charakteryzuje się również kasza jaglana. Właśnie ten rodzaj najczęściej podaje się dzieciom, które dopiero zaczynają swoją przygodę z licznymi produktami spożywczymi. Jest więc to świetna propozycja dla osób, które z różnych względów “zraziły” się do kaszy bądź po prostu za nią nie przepadają. Kasza jaglana najlepiej komponuje się z krupnikiem oraz stanowi wspaniałą bazę do jaglanych kotlecików. Osoby, które wolą coś słodkiego, mogą natomiast pokusić się o przygotowanie budyniu z kaszą jaglaną w roli głównej. 

Kasza kuskus

Większość osób, które zasmakowały już kaszy kuskus, uważa, że ten wyrób w niczym nie przypomina klasycznych, najczęściej palonych ziaren. Jego smak jest wyjątkowo lekki oraz delikatny. Pamiętajmy jednak, by dodać do niego wystarczającą ilość soli. Dzięki tej przyprawie kuskus staje się wyjątkowo smaczny i może stanowić uzupełnienie wielu ciekawych dań. 

Chorujesz na celiakię i nie wiesz, jakie ziarna będą dla Ciebie najlepsze? Sprawdź nasz artykuł "Kasza w diecie bezglutenowej. Którą wybrać?"

Jak nieco zmienić smak kaszy?

Jeśli nie uda się nam znaleźć swojego faworyta wśród kasz lub po prostu chcemy urozmaicić swój jadłospis, powinniśmy pamiętać o kilku sposobach, dzięki którym nieco zmienimy smak ziaren. Poniżej prezentujemy najcenniejsze patenty. 

Gotowanie w aromatycznych przyprawach

Jednym z najprostszych sposobów na zmianę smaku kaszy jest dodanie do niej aromatycznych przypraw oraz ziół. Pamiętajmy jednak, by zrobić to jeszcze w trakcie gotowania. Ziarna są wtedy najbardziej podatne na zmianę walorów smakowych. Tuż po zagotowaniu wody i dodaniu do niej kaszy, wsypujemy zatem do wrzątku sól, kurkumę, chilli czy inne ulubione przyprawy. Dzięki temu wyrób przybierze całkowicie nowy wygląd, smak oraz aromat. 

Przygotowanie sosu lub omasty

Chcąc przygotować danie z kaszą w roli głównej, powinniśmy pamiętać o odpowiednim sosie bądź omaście. Już kilka łyżek takiego dodatku potrafi całkowicie odmienić smak ziaren. Jakie produkty najlepiej jednak się z nimi komponują? Przede wszystkim będą to grzyby. Sos borowikowy, którym polejemy naszą kaszę, sprawi, że potrawa podbije kubki smakowe nawet największego niejadka czy przeciwnika wyrobów zbożowych. Aromatyczny sos możemy przyrządzić również z pomidorów, chrzanu czy koperku. Najlepsza omasta to natomiast ta przygotowana na bazie oleju rydzowego. 

“Ukrycie” kaszy w sałatce

W ostatnim czasie bardzo popularne stały się wszelkiego rodzaju sałatki. Co ciekawe, do większości z nich możemy dodać kaszę. Ziarna połączone z ulubionymi warzywami, grillowanym kurczakiem oraz wyśmienitym dipem z pewnością będą smakowały wybornie. Taka potrawa to również wspaniała propozycja dla najmłodszych. “Ukrywając” kaszę między kolorowymi dodatkami sprawimy, że dzieci zjedzą ją ze smakiem, a ta dostarczy do ich organizmu wiele cennych składników odżywczych, minerałów oraz witamin. 

Kasza w wersji zapiekanej

Wspaniałą propozycją na lekką zmianę smaku kaszy jest także jej odpowiednie zapiekanie. Wystarczy, że ugotowane ziarna wymieszamy z ulubionym sosem. Następnie całość posypujemy serem żółtym, parmezanem lub mozzarellą i wkładamy do piekarnika na ok. 20 min. Smak takiej zapiekanki z pewnością każdemu przypadnie do gustu. Kaszę połączoną z warzywami oraz ziołami możemy także zapiekać w wydrążonej świeżej papryce czy pieczarkach. Najważniejsze jest jednak to, by połączyć ją z odpowiednim serem. 

Kasza w postaci zmielonej

Choć wielu z nas może wydawać się to niedorzeczne, kaszę warto również zmielić. Oczywiście blendowanie samych ziaren nie zmieni ich smaku, jednak będziemy mogli przygotować z takiej “papki” np. smaczny “pasztet” czy inne ciekawe dodatki do pieczywa. Wystarczy dodać do niej pieczarki, jajka, drobno posiekane zioła oraz przyprawy, a następnie całość przełożyć do foremki. Tak przygotowaną blachę wkładamy do piekarnika nagrzanego do ok. 150 stopni i powoli zapiekamy nasz wyrób. 

Czy kaszę można polubić z dnia na dzień?

Dla wielu z nas proces przekonywania się do kaszy będzie trwał nawet kilka miesięcy czy lat. Z pewnością znajdą się również osoby, które z dnia na dzień pokochają gotowane ziarna, jednak będzie to raczej tylko mały odsetek populacji. Mimo to pamiętajmy, że naprawdę warto chociaż spróbować polubić kaszę. Ma ona wiele cennych składników odżywczych oraz wspaniałych właściwości, które wpłyną pozytywnie na nasze zdrowie i ogólne samopoczucie.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl